Юдит Рита Рабоцки: Обичам да сблъсквам нещата, за да се породи напрежение
Интригуващи и провокативни – такива са творбите на унгарската скулпторка Юдит Рита Рабоцки, някои от които могат да бъдат разгледани в рамките на нейната изложба „Женска природа“ в София.
Юдит е родена през 1979 г. в гр. Егер, в семейство на шлосер, затова може би не е чудно, че първите си творби тя прави от заварено желязо. Изборът не е случаен, тъй като от една страна чрез баща си има достъп до този материал, а от друга – материалите, с които създава скулптурите често се чупят и е посъветвана от учителя си да ги смени. Така унгарката, която завършва Унгарската художествена академия, започва да изследва възможностите на скулптурата.
Първата серия творби, която прави е „Котки“, като тя обяснява това с факта, че като дете непрекъснато е била заобиколена от множество котки. Следва серията „Играчки“ – това са скулптури на детски рисунки, измъкнати от контекста, направени в триизмерна форма и отново от заварено желязо.
Дипломната работа на Рабоцки е „Ангелите на Джото“. Изборът й се спира точно върху Джото, защото според нея той успява да вкара триизмерността в картините си. В същото време същността на ангелите особено вълнува скулпторката, като в изображенията, които създава, някои от тях страдат, други са в екстаз. Крилата и ореолите им са от метал, а телата – от глина, придавайки им нещо човешко.
Завладяващи са и сериите й от скулптури, наподобяващи триизмерна графика или пък направени от машинни вериги. Самата Юдит казва за тях, че обича скулптурата да не е просто статуя, „а нещо като графика, в която да се разтворя“.
Унгарската скулпторка не скрива, че винаги мисли как да предизвика интереса на зрителя, да го включи в инсталациите си. Критици определят творбите й като провокативни, макар тя да не споделя това мнение.
И все пак, ако погледнем произведенията й „Голем“, „Хор“ или пък серията „Деца“, е трудно да не забележим провокация в тях. „Голем“ символизира Майката Земя, повръщаща камъни сваровски. Тялото е направено от ръждясала стомана и изкуствена смола.
„Хор“ изследва интереса на Рабоцки към човешката уста, „този телесен отвор, който толкова силно определя човека с това какво той изпуска през него“. Статуята се състои от пет глави, които отвътре имат огледала и нещо, което ги осветява. Направени са от заварено желязо и изкуствена смола.
Серията й „Деца“ пък не оставя абсолютно никого безучастен: едни намират движещите се детски фигури, изразяващи различни емоции симпатични и игриви, други смятат, че са абсолютно ужасяващи.
Юдит Рита Рабоцки е част от ново поколение унгарски съвременни творци. Често работи с материали, изхвърлени на боклука: желязо, тел, кабели, стоманени плоскости. „Обичам да работя с изхвърлени неща, които вече имат своя история, свой предишен живот.“, заявява Рабоцки, която създава своите произведения спонтанно, като понякога вдъхновението може да дойде просто от изречена фраза, набила се в съзнанието й. „Обикновено най-хубавите ми творби са когато не планирам да правя статуя, когато, искам да направя нещо повече от статуя, да предам определен дух или атмосфера, нейната аура“, добавя унгарката.
Творчеството на унгарската скулпторка обхваща както работа в стила на традиционната скулптура (например серията „Ангелите на Джото“), така и в изобразяването на животни, портрети и човешки фигури в движение, направени от желязо и оцветени кабели. Юдит харесва работата с желязото като материал, защото „то не позволява нещата да се случват лесно, а трябва да се боря с него, за да получа нужния резултат.“ Творбите й от цветни кабели пък са сред най-известните й. От серията „Кабелни фигури“ струи живот и цветно настроение. Те са триизмерни, акробатични, раздвижени, изобразяващи гъвкавостта на всеки мускул и сякаш готови всеки момент да се раздвижат. Много от тях са с главата надолу, препратка към случващото се в заобикалящия ни свят.
Произведенията на Юдит обикновено с направени в серии, тъй като тя не е привърженик на самотните статуи, а по-скоро на групирането им, защото „една история започва по-лесно, когато става дума за „тях“, а не за „него“, „нея““. Случва се често да работи по няколко статуи едновременно.
До 10 ноември в галерия „Васка Емануилова“ и в Унгарския културен институт могат да се разгледат произведения на Юдит Рита Рабоцки. В галерията са разположени седем тела, изработени от рециклиран материал, които постепенно навлизат сред керамичните фигури от постоянната експозиция на българската скулпторка. В изложбеното пространство на Унгарския културен институт е представена серията „The Mysterious Object of Desire“ (Мистериозният обект на желанието), в която стереотипите на женствеността са изпразнени от съдържанието си и са обгърнати в железни доспехи.
Юдит Рабоцки вече има зад гърба си множество самостоятелни изложби и редица стипендии и награди.