„Мойсей“ на Микеланджело
Още когато е създадена, скулптурата „Мойсей“ на Микеланджело Буанароти е възприемана като едно от най-великите творения на човешкия гений. С помощта на един пластичен език, който по мощ и богатство принадлежи към най-висшите достижения на изобразителното изкуство, старозаветният герой излъчва колосална духовна сила.
Скулптурата е част от проект на Микеланджело за гробница на Папа Юлий II. През 1505 г. папата се обръща към италианския майстор с молба да изгради гробницата. Проектът на Микеланджело се различавал от традиционните за това време гробници и представлявал величествен, свободностоящ мавзолей, украсен с 40 статуи с ръст по-голям от човешкия. След кавга с папата по финансирането на проекта, работата по гробницата спряла. По-късно тя нееднократно се възобновявала и спирала.
Цели 30 години след смъртта на папа Юлий II, през 1545 г., в църквата Сан Пиетро ин Винколи (или „Свети Петър в окови“) била изградена двуетажна гробница, в която били включени 6 статуи, направени от Микеланджело в свободното му време. Сред тях е и тази на Мойсей, която италианският майстор прави от 1513 г. до 1516 г. Той замисля щателно всеки детайл в скулптурата: позата на героя, завъртането на главата, движението на ръцете и дори погледът, който задава настроението на целия образ.
235-сантиметровата мраморна статуя на Мойсей излъчва всепоглъщаща страст, воля, решителност и желание за действие, едно върховно напрежение на човешката енергия, докато тялото стои в пълен покой. Идеята на Микеланджело е чрез образа на Мойсей, който повежда своя народ далеч от мъченията в Египет да изрази вярата си, че папа Юлий II ще спаси Италия от завоевателите й.
Вижте още
Приказните глинени герои на Изабел Немечек
Всеки, който види произведенията на Изабел Немечек едв
Мащабен минимализъм – стоманените скулптури на Ричард Сера
„Виждам пространството като материал. Изобразяването
Тина Модоти: едно революционно око зад обектива
Италиано-американката Тина Модоти е много повече от пр