Леонар Мизон

Леонар Мизон – „Обектът е нищо, светлината е всичко“

Леонар Мизон, седмият син на богатия адвокат и индустриалец Луи Мизон, е роден във влажния белгийски въздух, наситен с въглищен прах. От ранна възраст той е привлечен от музиката, рисуването и играта на светлината и бързо осъзнава, че инженерното образование, което получава в Лувен, не е за него.

©Леонар Мизон

Камерата се превръща в неговата четка, а светлината в неговата боя. През 1896 г. Мизон оставя зад гърба си всичко, с което се е занимавал до момента, за да се посвети на заснемането на мимолетни моменти – било то слънчеви лъчи, процеждащи се през облаците, или обгръщаща света  мъгла. „Обектът е нищо, светлината е всичко“ – тези думи се превръщат в творческото кредо на Мизон.

498119356_1887119038797077_2253303212486514138_n
©Леонар Мизон
495271932_1887118468797134_4025686036818091665_n
©Леонар Мизон

Богатата и щедра семейна среда дава на Леонар свободата да следва творческите си страсти. Баща му, собственик на въглищна мина, и майка му Адел, чиято любов към изкуството тя успява да предаде на Леонар, му осигуряват възможността да избяга от грижите на света.

496037723_1887119115463736_265357011758714159_n
©Леонар Мизон
499934375_1887118908797090_4977640939451459333_n
©Леонар Мизон

Мизон пътува из Европа – от Алпите до парижките булеварди – в търсене на сцени, където самото време се превръща в художник: бурно небе, дъждовни улици, където минувачите под чадъри изглеждат като призраци.

499867473_1887119238797057_7814297567753097260_n
©Леонар Мизон
499300751_1887118848797096_3028043752143942692_n
©Леонар Мизон

Мизон страда от астма, но дори тя не може да спре неговите странствания и търсения. Кашляйки и задъхвайки се, той с часове чака на определено място перфектната светлина.

©Леонар Мизон

През 1906 г. Леонар се жени за Валентина Ламбин, която се превръща в стълб на неговото спокойствие. Скоро домът им се изпълва със смеха на четирите им деца. Валентина не се интересува от фотография, но подкрепата ѝ се проявява в организирането на топли вечеринки и в търпението, спрямо честите отсъствия на Леонар, когато въпреки болестта си, той се заеме да прави нови снимки.

©Леонар Мизон
©Леонар Мизон

В тъмната си стаичка, Мизон  създава „медиобром“ – уникална техника, при която бромид и маслени отпечатъци се сливат, създавайки изображения, напомнящи картини. Семейството му оказва огромна подкрепа, позволявайки му да твори, без да се разсейва от злободневието на ежедневието.

©Леонар Мизон
494625243_1887118912130423_7929989304427516229_n
©Леонар Мизон

Фотографиите на Мизон пленяват публиката. Изложбите му в Брюксел, Париж и Америка привличат тълпи, а критиците го наричат ​​„Коро на фотографията“*, свързвайки творбите му с пейзажите на Барбизонската школа в изобразителното изкуство. Неговите творби са лирични, интимни, и често предизвикват чувства на носталгия и спокойствие.

©Леонар Мизон

След дълги години с крехко здраве, накрая неумолимото течение на времето и влошаващата се астма си вземат своето: през 1943 г., в разгара на войната, Леонар Мизон умира тихо, оставяйки след себе си стотици фотографии, в които светлината винаги триумфира над тъмнината.

:::

* На името на бележития френски художник неокласицист и имперсионист, Жан-Батист Камий Коро, един от основателите на Барбизонската школа.