Големият китайски взрив в научната фантастика: Тед Чанг
Писателят Тед Чанг е роден през 1967 г. в Ню Йорк в семейство от китайски произход. Завършва компютърни науки. Още в детските си години е силно впечатлен от творчеството на Артър Кларк и Айзък Азимов, както и от новелата на Чарлз Дикенс „Коледна песен“, която бъдещият писател определя като първата история за пътуване във времето. Чанг се записва на курсове по творческо писане на научна фантастика и фентъзи. По-късно се занимава с софтуерна техническа документация, пише фантастика, изучава дълго лингвистика. Започва да публикува в самото начало на 90-те и оттогава популярността му сред читателите непрекъснато расте, дори сред тези, които не четат научна фантастика. Въпреки малкото публикувани разкази и повести, обединени в едва два сборника от 2002 и 2019 г., почти всяко негово произведение е номинирано за най-престижните награди в жанра (30 номинации, от които 5 спечелени) – „Небюла“, „Локус“, „Хюго“, „Джон Кембъл“, „Теодор Стърджън“, както и японската награда „Сейун“.
През 2016 г. пък излиза филмът на Дени Вилньов „Arrival“ („Първи контакт“), който е адаптация на разказа на Чанг „Историята на твоя живот“.
Стилът на Тед Чанг се характеризира с простота, стегнатост, научна строгост и оригиналност. Размахът на въображението и изключителната му ерудиция са истинска наслада за читателя. „Ню Йоркър“ го сравнява с Филип. К. Дик, Хорхе Луис Борхес, Урсула Ле Гуин, Маргарет Атууд, Харуки Мураками и Казуо Ишигуро, които също изследват конвенционалните теми на научната фантастика по един неконвенционален начин. В творчеството си Чанг се занимава с философски въпроси и мисловни експерименти, опитвайки се да разбера последствията от определени идеи. Вълнува се от употребата на знанието, търсенето на идеален език, начините, по които езикът оформя как хората мислят и как се възприемат, наличието на свободна воля, родителството, изоставянето. Писателят вярва, че вселената е детерминистична и, че свободната воля е съвместима с детерминизма. Научната фантастика помага на хората да си представят, че неизбежните на пръв поглед неща, всъщност са условни и, че човечеството има шанс. Фантастът смята, че най-голямата промяна в днешната ни културологична връзка с технологията, е навлизането на социалните мрежи, като споделя, че „все още се опитваме да определим последствията от това, а поради липса на регулация, не знаем до каква степен това е улеснение или бъг в системата ни“.
В онлайн изданията на „Ню Йоркър“ и „Бъзфийд“ Тед Чанг активно участва чрез есета в публичните дискусии по темата за изкуствения интелект (вкл. ChatGPT). В тях той споделя, притеснението си от нарастващото неравенство, изострено от подобни технологии, концентриращи властта в ръцете на малцина. За Чанг апокалиптичният сценарий, в който изкуственият интелект (ИИ) завладява света по-малко вероятен и плашещ. Според фантаста антропоморфният език („научавам“, „разбирам“, „знам“ и лични местоимения като „аз“), който инженерите проектират върху чатботове като ChatGPT, създава илюзия за искри на чувствителност в инструментите на ИИ. Той вярва, че това е по-скоро „приложна статистика, но никой не иска да използва този термин, защото не е толкова секси“. За Чанг езикът, без намерението, емоцията и целта, които хората внасят в него, остава безсмислен. Писателят споделя виждането, че истинското общуване с хора е трудно, често неудовлетворително, а с ИИ те получават фалшивото чувство, че има някой от другата страна, което и обяснява интереса на хората към ИИ.
Тед Чанг е познат и в България. Тук е издаден сборникът „История на твоя живот и други разкази“, а само преди няколко дни на книжния пазар излезе и сборникът с разкази „Издихание“. В Театър 199 пък вече текат репетиции по едноименния разказ. Наименованието на пиесата е „Издишане“ (реж. Стоян Радев) и премиерата й е насрочена за 27 септември.
Творчеството на Чанг се изучава и обсъжда и от студенти в курса по научна фантастика към Софийския университет.
Вижте още
Медитативните творби на Линди Лий
Художничката и скулпторка Линди Лий е сред най-изтъкна
Фестивалът на драконовите лодки: зов към „Божествения дракон“
Този уикенд (24-25 юни) на езерото Панчарево до София пред
Какво е циничен реализъм?
Циничният реализъм е движение в съвременното изкуство