Големите майстори на фотографията: Хърб Риц и култът към човешкото тяло
Хърб Риц е един от големите майстори на артистичната и рекламната фотография. Освен портретни, модни и редакционни снимки за списания като Vogue, Vanity Fair, Rolling Stone и Interview, той създава и успешни реклами за известни брандове като Calvin Klein, Gianni Versace, Chanel, Gianfranco Ferrе,Gap, Donna Karan, Giorgio Armani, Pirelli, Polo Ralph Lauren, Levi’s, Valentino и други. От 1988 г. се занимава и със снимане на рекламни и музикални клипове, много от които удостоявани с престижни награди.
Фотографиите на Хърб Риц са излагани по целия свят и се съхраняват в множество обществени и частни колекции.
Хърб Риц е роден в Калифорния. Детството му преминава сред пясъчните плажове и колоритни къщи, сред култа към красивото тяло и бронзовия загар. Това обаче не му попречва да се запише в университет и да завърши икономика, а след това да се прибере да работи във фабриката за мебели на родителите си.
В свободното си време посещава курсове за фотография, учи история на изкуството. Именно по това време той се запознава с правилата на класическата композиция, изкуството на Ренесанса и фотографията от началото на ХХ век.
Хърб Риц никога не забравя класическите канони на изобразителното изкуство и през целия си професионален път внимателно избира ракурса и светлината като отделя и особено внимание на детайлите.
Това, което става лайтмотив в творчеството на Риц е култът към човешкото тяло. В него фотографът намира непресъхващ източник на вдъхновение – той се възхищава на гладката кожа, на развитата мускулатура, на гъвкавостта и силата му, на играта със светлината на неговите вдлъбнати и изпъкналости.
Работата с тъмнокожи модели носи особено удоволствие на Риц, за когото самата им кожа е произведение на изкуството блещукащо под светлината на студийните прожектори. Някои от снимките му наподобяват на бронзови статуи, създадени от древните майстори.
За американския фотограф е недопустима появата на „визуален боклук“, т.е. нищо не трябва да отвлича вниманието на зрителя от снимания обект.
А при портретните фотографии той често акцентира върху присъща само на човека, който снима черта. Достатъчно е само да споменем снимката на Джак Никълсън и неговата саркастична и плашеща усмивка.
Хърб Риц публикува общо седем фотографски книги и албуми „Снимки“ (1988), „Мъже/жени“ (1989), „Дуо“ (1991), „Известните“ (1992), „Африка“ (1994), „Работа“ (1996) и „Хърб Риц“ (1999).
Фотографът се отдава докрай на своето любимо изкуство и работи до последния момент в който може да стои на краката си. Умира на 50 години от СПИН.