В калейдоскопа: психеделичните интериори на Вернер Пантон
Обикновено, когато се говори за скандинавски дизайн, човек си представя минимализъм както в подредбата на пространството, така и в използването на цветовете.
Ако Инстаграм съществуваше през 70-те години на миналия век, той сигурно щеше да се взриви от снимките на интериори, създадени от датския мебелен и интериорен дизайнер Вернер Пантон. Неговите психеделични интериори и концептуални инсталации го превръщат в икона на поп движението от 60-те и 70-те години на 20 век.
Пантон (1925-1998) e най-популярен със своя стол „Пантон“ (1960) – S-образен стол – първият такъв изработен от монолитна пластмасова отливка. Забележителни, обаче, са и неговите необичайни идеи за интериорен дизайн. Сред най-известните примери за неговото препускащо футуристично въображение са интериорът на ресторант „Варна“ в Орхус (вече не съществува), инсталацията “Visiona 2”, както и голяма част от интериора на централата на немското списание Spiegel в Хамбург (частично запазен).
Със своята добре обмислена смесица от цветове, материали и форми, тези интериори се смятат за връх в творчеството на Вернер Пантон. Интересът на дизайнера към цветната теория, абсорбиращите пространства и тяхното сетивното възприемане, му помага да създаде скулптороподобни мебели, очертаващи тези пространства, интериори, предизвикващи спонтанна реакция и шарки, гъделичкащи окото.
С непоколебима вяра в бекрайните възможности на формите, Пантон създава една нова теория за взаимодействието между светлината и обзавеждането, както и за тяхното влияние върху пространството. При разработването на теорията си, дизайнерът работи с психолози, за да разбере как цветовете въздействат на настроението и възприятието на хората. Целта на Пантон била да създаде простраства, които сами по себе си са произведения на изкуството, и които успяват дълбоко да повлияят на хората.