Мащабен минимализъм – стоманените скулптури на Ричард Сера
„Виждам пространството като материал. Изобразяването му придоби по-голямо значение от други въпроси. Опитвам се чрез скулптурната форма да накарам пространството да изпъкне“, това споделя световноизвестният американски съвременен творец Ричард Сера, чийто скулптури имат лаконични форми, а пластичните средства в тях са сведени до минимум.
Сера е широко популярен с мащабните си и в същото време минималистични свободностоящи стоманени скулптури с ръждив отенък. Творбите му изследват взаимовръзката между творбата, мястото, където е разположена, и зрителя. Скулптурни инсталации на Сера има по цял свят, като навсякъде те са дълбоко обвързани с архитектурата, градското пространство или природния пейзаж, сред който се намират.
Както повечето съвременни творци Сера не се занимава да обяснява своите идеи, но като цяло скулптурите му засягат начина, по който човек възприема обемите и пространството.
Ричард Сера е роден през 1939 г. в Сан Франциско. Завършва университета „Йейл“, кара стажове във Франция и Италия, пътешества из Северна Африка. Известно време работи в завод за стомана, където се запознава с особеностите на този материал като художествено средство. Ричард Сера търси своя стил както в живописта, така и в скулптурата. Когато най-после го намира, се установява да живее и работи в Ню Йорк. Първите му по-мащабни скулптурни композиции от стомана се появяват в началото на 70-те години. През 1981 г. създава една от най-известните си скулптури „Наклонената арка“ в Ню Йорк. Тя е с дължина 36 м и височина 3.6 м. Осем години по-късно, по молба на работещите в района, е демонтирана и само снимки напомнят за нейното съществуване. През 2005 г. създава друга своя знакова композиция – „Материя на времето“, състояща се от 8 гигантски стоманени скулптури.
Според изкуствоведи многотонните, многометрови свободностоящи стоманени инсталации са резултат от едно ново пластично мислене и са една нова семантика в скулптурата. С времето творбите на Сера, които са инсталирани в открити пространства, загубват своя първоначален блясък, придобиват характерен ръждив вид и се превръщат в някак естествен елемент от околната среда.
Ричард Сера е носител на множество премии и престижни награди. През 2014 г. е удостоен с президентския медал на Архитектурната лига на Ню Йорк, която за първи път се дава на съвременен творец с мотива, че изкуството на Сера „ангажира сетивата по отношение на мащаб, пространство, обем и материалност по начин, който неизбежно е пленителен за всеки архитект.“
Вижте още
Мария Фернанда Кардосо: Обожавам да работя на ръба на възприятията
„Изобщо не вярвам в нашето превъзходство като хора. Вс
Лисабон: „Улицата е ваша“
Преди 12 години една малка улица в Лисабон е боядисана в
Ботаническите скулптури на Азума Макото
Японският флорален творец Азума Макото е роден в префе