Лучо Фонтана платно

Лучо Фонтана – радикалният авангардист на 20-ти век

Лучо Фонтана е знаменит италиански художник-абстракционист и скулптор. Той е първият европейски творец, който успешно реализира идеята за създаването на изкуство под формата на пърформанс. Негови творби са част от постоянните колекции на повече от 100 музеи и галерии по света.

© Лучо Фонтана

Лучо Фонтана е роден в Буенос Айрес в италианско семейство. Той започва кариерата си като скулптор през 1935 г. Ранните му произведения са основно от керамика. В тази област една от най-известните му серии е „Разпятия“. В нея са заимствани черти от барока, а творбите се отличават с пищност на формите и изобилие от малки детайли.

© Лучо Фонтана

Лучо Фонтана е един от противниците на академизма. Той непрекъснато експериментира, използвайки нови материали и форми и неведнъж пробва да обедини в своите творби живописта и скулптурата. Италианецът е в основата на зародилото се ново направление в съвременното изкуство, наречено „спациализъм“.

LucioFontana7
© Лучо Фонтана
© Лучо Фонтана

През 1946 г. в Буенос Айрес, под негово ръководство, творци и студенти създават „Белия манифест“, който издига идеята за тясната взаимосвързаност между науката и изкуството, помагащи си в своето развитие. Манифестът призовава за активно използване на нови технологии в изкуството с цел постигането на едно ново, радикално изкуство, в което се смесват архитектура, скулптура и рисуване.

© Лучо Фонтана

През голяма част от живота си Фонтана е преподавател . Първоначално той работи в художествени училища, където се изучава традиционно изкуство, но през 1946 г. основава експерименталното училище за изкуства „Алтамира“ в Буенос Айрес, чиято философия е, че е необходимо ново изкуство, което да отразява съвременния свят.

© Лучо Фонтана
LucioFontana10
© Лучо Фонтана

Едва през 50-те години Фонтана се насочва към рисуването върху платно. По това време той започва работа върху серията „Пространствени концепции“ със знаменитите си картини с прорези, някои от които хаотични, други – оформени в определени шарки. Актът му, който критиците определят като не по-малко радикален от „Черния квадрат“ на Казимир Малевич, е истинско предизвикателство към поддръжниците на консерватизма в изкуството.

© Лучо Фонтана

За тях платното е свещена повърхност и няма нищо по-страшно от това върху него да се появи дупка или прорез. Лучо Фонтана обаче вярва, че то е нещо, което може да бъде прободено или разкъсано, за да се покаже, че зад него има още нещо.

© Лучо Фонтана

Италианецът прорязва за първи път платното в своето миланско студио през 1958 г., а на следващата година миланската публика е първата, която вижда неговите прорязани творби. Години по-късно Фонтана ще заяви: „Аз … създавам ново, безкрайно измерение. В това е и смисълът: ново измерение, откриващо пътя към космоса“.

LucioFontana9
© Лучо Фонтана
© Лучо Фонтана

Лучо Фонтана продължава да работи над своите „разрези“ до края на живота си. Неговото червено платно с разрези, озаглавено „Пространствена концепция. Очакване“, създадено през 1961 г., е една от най-скъпите картини в световното съвременно изкуство.

© Лучо Фонтана