
8 игрални филма, които очакваме с нетърпение на София Филм Фест
Ето, че отново дойде март, месецът на киното и на София филм фест. Любимият на киноманите фестивал ще се проведе от 13 до 31 март, а в програмата му са включени 171 пълнометражни игрални, документални и анимационни филма от 58 държави.
Макар, че във фокуса на тазгодишния фестивал е българското кино, ние все пак обръщаме поглед към международните кинопродукции и най-вече тези, които очакваме с огромно любопитство:

Арманд (2024), Норвегия, Нидерландия-Германия-Швеция-Великобритания, реж. Халфдан Улман Тьондел. Дебютният игрален филм на внука на Ингмар Бергман и Лив Улман е изпълнена с напрежение психологическа драма, която се развива в празно норвежко училище. Там се събират за среща и дискусия представители на училищния персонал и родителите на две деца, между които се е случил инцидент. „Арманд“ печели Златна камера за дебютен игрален филм на фестивала в Кан и е норвежкото предложение за Оскар.

Диаманти (2024), Италия, реж. Ферзан Йозпетек. Само името на един от най-успешните и награждавани съвременни режисьори в Италия е достатъчно, за да грабне интереса ни. Новият филм на Ферзан Йозпетек потапя зрителя в живота и отношенията между група жени, свързани с престижно ателие за филмови костюми. Лентата, която набляга на женската перспектива, изследва такива теми като самотата, тревожността, страстта. Познавайки работата с камерата, естетиката и музикалния вкус на Йозпетек, очакванията ни са големи.

На ръба (2024), Белгия, реж. Герен Ван де Ворст, Софи Мюзел. Филмът отваря пред зрителя вратите на една малко позната реалност, а именно животът в психиатричните клиники. Той пренася зрителя в ежедневието на младата стажантка Алексия, която работи в затвореното отделение на психиатрична болница. Там смелата и идеалистично настроена Алексия среща 20-годишната пациентка Мила, на която ще се опита да помогне и да я измъкне от болницата на всяка цена.

Бдението на лешоядите (2024), Унгария, на режисьора Саболч Хайду, е заключителната част от трилогията, включваща „Живял съм по-добре“ (2016) и „Денят на Калман“ (2023). Филмът отново е камерен и наподобяващ театрална пиеса и разказва за срещата на трима приятели средна възраст след смъртта на друг техен приятел. Единият е преподавател в Мексико, вторият банкрутирал финансист, а третият живее на ръба на средната класа. И тримата са с приятелките си. Скръбта и алкохолът, както и ежедневните проблеми, с които се сблъскват и които изглеждат нерешими на този етап от живота им, карат скрити емоции и мисли да излязат наяве.

Любовната история на един мърморко (2024), Финландия, реж. Мика Каурисмаки. Историята на един мърморко, макар и от Финландия, може да се окаже много притегателна кино възможност за нашите ширини. Новият филм на по-големия брат на Аки Каурисмаки e четвъртият от поредицата „Мърморкото“ и е по едноименния роман на Туомас Кирьо. Филмът пренася зрителя в прохладата на едно финландско лято и го среща с възрастен фермер, решил да приключи живота си в къщата, където е живял с покойната си съпруга. Но една ексцентрична фотографка ще обърка плановете му. В ролята на Мърморкото влиза голямата звезда на финландската комедия Хейки Кинунен, а във времена на стрес и напрежение, този филм може да се окаже свежа глътка въздух и добро настроение.

На разсъмване (2024), Исландия-Нидерландия-Хърватия-Франция, e четвъртият пълнометражен филм на най-награждавания режисьор на късометражни ленти Рунар Рунарсон. Филмът, избран да открие селекцията „Особен поглед“ в Кан през 2024 г., представя един ден от живота на младата студентка по изкуства Уна. В този ден светът й се преобръща и тя ще срещне любов, приятелство, скръб, самота и красота.

Кьолн 75 (2025), Германия-Белгия-Полша, реж. Идо Флук. Германската музикална драма ни пренася в тийнейджърските години на музикалната продуцентка Вера Брандес. Като 18-годишна студентка тя се противопоставя на родителите си и прави и невъзможното, за да организира концерт на Кийт Джарет в Кьолн. Концертът почти пропада, а записът на импровизираното му изпълнение се превръща в eдин от най-продаваните джаз записи на всички времена. Филм за силата на музиката и за вярата и упоритостта на едно момиче.

Затворници в Бордо (2024), Франция, на режисьорката Патрисия Мазуи, е със звездното участието на Изабел Юпер и разказва историята на Алма, живееща сама в голяма къща, и Мина, самотна майка, която пък живее в социално жилище в друг град. Двете се срещат докато ходят на свиждания на партньорите си, които са в един и същи затвор. Когато двете се срещат извън затвора, Алма предлага на Мина да заживее с нея в голямата къща. Започва едно неочаквано приятелство. Но докъде ще доведе то?

И накрая просто не може да не споменем, че в рамките на този София филм фест, отново ще има три прожекции на шедьовъра на хърватския режисьор Райко Гърлич „Конституцията“ (2016), с покойния великолепен сръбски актьор Небоиша Глоговац. Филмът, изпълнен с хумор, аристократизъм, финес и прекрасна музика ни среща с четири ярки персонажа: хомосексуален хърватски професор, неговия парализиран баща, симпатизиращ на усташите, сръбски полицай, работещ в редиците на хърватската полиция и неговата мила хърватска съпруга, която е медицинска сестра. „Конституцията“ е филм за омразата и предразсъдъците, за дълга и достойнството, за съседските взаимоотношения и за едно неочаквано приятелство.
Цялата програма на София филм фест, както и билети за филмите, може да намерите тук.
Вижте още
„Сантиментално“ – остроумна комедия за секса и семейното щастие
Блестящи, точни, смели, понякога разсмиващи, понякога б
21 кино класики с юбилей през 2023 г. – част 1
Измина още една година в света на киното. Произведоха с