Будите в Бамиян, възстановени като холограми
През 2001 г. светът стана свидетел на едно от най-жестоките посегателства над културни обекти в модерната ни история– взривяването от талибаните на двете статуи на Буда, изсечени в масивна скала в долината Бамиян в Афганистан. „Салсал“( с височина 55 м) и „Шамама“(38 м), както ги нарича местното население, са създадени през 6 век, когато будизмът процъфтява в района. За талибаните обаче статуите са „фалшиви идоли“, които трябва да изчезнат от лицето на земята.
Будите в Бамиян са обект на световното културно и природно наследство на ЮНЕСКО. Взривяването им е последвано от дебати дали да бъдат възстановени или не. Местните се надяват на реконструкция, защото вярват, че това ще е добре за туризма в региона. В крайна сметка през 2011 г. ЮНЕСКО заявява, че няма да се правят опити за възстановяването на статуите, тъй като повече от половината от тях ще бъде направена от нови материали.
Една китайска двойка изследователи, изобретатели и пътешественици са толкова потресени от новината за унищожението на древните статуи, че решават да опитат да ги възстановят … но като холограми. През 2013 г. двамата разработват специален триизмерен прожектор, позволяващ създаването на холограми с големи размери.
След тестване на устройството в Китай, двамата учени-авантюристи получават разрешение от ЮНЕСКО и транспортират прожектора в долината на Бамиян. Там, след консултации с местни учени и с помощта на прожектора, успяват да възпроизведат холограмно изображение на по-голямата от двете взривени статуи. Холограмата се появява точно в кухината, в която е била статуята.
Преди да си замине от Афганистан китайската двойка дарява прожектора на местната власт, която отбелязва 20-годишнината от унищожаването на будите в Бамиян като отново прожектира холограми, този път на двете статуи. На събитието, наречено „Нощ с Буда“, са събират много местни жители, които носят фенери, а след това и танцуват.
В район, в който разрушенията са често срещани и в една долина, чието название на персийски означава „място на блестяща светлина“, светлинното прожектиране и използването на холограми може би е добър начин за запазването на паметта за изгубеното културно наследство заради човешките алчност и фанатизъм.