![японска естетика юген](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/2023/08/Yugen_Main.jpg)
Тайната на „юген“
„Да наблюдаваш слънцето да потъва зад обсипания с цветя хълм. Да блуждаеш сред огромна гора без мисъл за завръщане. Да стоиш на брега вперил поглед в лодка, изчезваща зад далечни острови. Да съзерцаваш полета на дива гъска ту появяваща се, ту скриваща се зад облаците…“ Дзеами Мотокио.
![](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/2023/08/other-1024x684.jpg)
Най-загадъчното понятие в традиционната японска естетика, което трудно се поддава на разшифроване – това е „юген“, „скритата и тайнствена красота“. Точният превод на думата зависи от контекста. „Юген“ не е алюзия към друга дума, а усещане, преживяване.
![](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/2023/08/pixta_28015482_M.jpg)
![blue-calm-endless-fog blue-calm-endless-fog](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/elementor/thumbs/blue-calm-endless-fog-qbiibv3p8o6ycju17z3eqienpvncc9bfs4bu9gui2m.jpg)
Известно е, че думата е внесена в японския език от китайските философски съчинения, където се използва в смисъл на „дълбок“, „неясен“, „тайнствен“. „Юген“ често се разбира като едно достигане, отвъд разума, до печалната красота на света и на човешките чувства. В японската „танка“ поезия (стихче от пет реда) „юген“ описва дълбокия смисъл на произведението, до който човек следва да достигне сам, тъй като при прочитането му, самият текст не дава пояснения. В своето учение поетът и калиграф от 13 век Фудживара но Тейка предлага будистката концепция „сатори“ („просветление“) за постигането на скритата красота. Самото просветление се постига чрез най-висока концентрация на духа, а самото то представлява внезапно интуитивно достигане до същността на нещата.
![aaba3126224607.563533c455c1e-770×770 aaba3126224607.563533c455c1e-770x770](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/elementor/thumbs/aaba3126224607.563533c455c1e-770x770-1-qbiieea1wdghb6bawarizmidb9x0pmoeygpxqbdcb8.jpg)
![y20315771O9vlqcY y20315771O9vlqcY](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/elementor/thumbs/y20315771O9vlqcY-qbiieg5qa1j1ye8klbks4m1ai1nr50vvmq0wovajys.jpg)
Японските естетически идеали са силно повлияни от японския будизъм, където всичко се счита за или извиращо, или разтварящо се в нищото. Но това „нищо“ не е празно пространство, а по-скоро пространство, изпълнено с потенциал.
![](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/2023/08/c6739196d59140a711412de887bca515-1024x683.jpg)
„Юген“ е скритото зад думите, това, което например актьор в театър НО може да извлече от текста на една пиеса. Дзеами Мотокио, един от създателите на театъра НО, заимства тази дума от поетите като пише, че „„юген“ – това са тънките сенки от бамбук върху бамбука“. В своя знаменит трактат „Фушикаден: Напътствия за цветето в НО“ Дзеами Мотокио например описва „сняг в сребърна чашка“ като цвят на спокойствието, тишината, умиротвореността. Един цвят, който обикновено не може да бъде видян, но който актьорът в театър НО може да разкрие.
В естетиката на „юген“ скритата и трудно достижима красота се цени много повече от пряката, очевидна красота.
Вижте още
Какво е „бенто“?
В японската кулинарна традиция има един важен елемент
Скулптурен минимализъм от Масанори Сугисаки
Масанори Сугисаки е японски скулптор, който повече от 3