Мария Фернанда Кардосо

Мария Фернанда Кардосо: Обожавам да работя на ръба на възприятията

„Изобщо не вярвам в нашето превъзходство като хора. Всъщност изпитвам преклонение към малкото. Това, което ме смайва при него е, че то е дори по-сложно от голямото“, споделя колумбийката Мария Фернанда Кардосо, която се занимава с един доста нетрадиционен вид съвременно изкуство, често използвайки живи и мъртви животни.

"Танцуващи жаби"

Мария Фернанда Кардосо е родена в Богота, но днес живее и работи на хиляди километри от родината си, в Австралия. Като малка не мислела, че може да стане творец, по простата причина, че не можела да рисува. Все пак си представяла, че може да наследи професията на родителите си и да стане архитектка. Затова и в Университета на Андите в Богота сe записва да учи архитектура. Но след година и половина се премества във факултета по изкуствата и се ориентира към сферата на съвременното изкуство.

Flee circus
"Циркът на бълхите"
459750301_885104633665069_5737869201668491589_n
"Циркът на бълхите"

Мария се дипломира от Университета в Йейл като магистър по скулптура и инсталация. Творчеството й включва използването на различни готови материали като пластмаса, стъкло, отпадъци, растения, животни, кокали и др.

"Гробище"

В Колумбия, и по-късно в САЩ, творчеството на Мария Кардосо е силно повлияно от водещата се там гражданска война. То се занимава с една тема, която хората не обичат да обсъждат много, а именно смъртта. На тази тема са инсталацията „Танцуващите жаби“ (направена от умрели и хербаризирани жаби, захванати с тел, които сякаш изпълняват ритуален танц) и “Гробище – Вертикална градина“ (тук смъртта е символизирана от цветята, които хората полагат на гробищата).

Whole body shot of male peacock spider , Maratus splendans #15, 1 Sep 2014, Rehead Lagoon.
"Райски паяци"
Male peacock spider, whole body view, Maratus anomolus, collected from Challenger Track, Kuringgai, NSW, 18 September 2014.
"Райски паяци"

През 1997 г. Кардосо се мести в Австралия в търсене на по-близък контакт с природата и особено с животните. Една от най-известните й инсталации е „Циркът на бълхите“. Именно тя поставя началото на специфичния стил на колумбийката в изкуството. В нея Кардосо използва котешки бълхи, които дресира в продължение на 6 години да изпълняват циркови номера, като всеки път, когато се справят, тя ги награждава с правото да смучат собствената й кръв. Когато започва да изучава бълхите, Мария прочита някъде, че половият орган на мъжката бълха има най-сложната структура в природния свят.

Payak1
"Райски паяци"
Male peacock spider, whole body, Maratus speciosus, 4 Sep 2014, Western Australia
"Райски паяци"

Години по-късно, когато търси нов проект и ново вдъхновение, тя си спомня това изречение и се отправя към библиотеката в Австралийския природонаучен музей, за да научи повече за репродуктивните органи на различни същества на земята. Прекарва там цялото лято: „Това, което открих, направо ме накара да се ококоря. Ние, хората, наистина трябва да бъде по-смирени и скромни. Има такова многообразие, такава сложност около нас“. Така се появява инсталацията й „Музей на половите органи“, представяща репродуктивни органи на различни насекоми.

"Съвкупление - не размерът има значение, а формата"

Изключително любопитна е също серията „За произхода на изкуството“, в която главен герой е мъжкият австралийски паунов паяк (с размер под 5мм!!), когото Кардосо определя като „вероятно първият пърформанс артист – той танцува и изпълнява хореография, барабани и пее докато размахва цветната си опашка само и само да впечатли женската“. Кардосо е записала танца на мъжките за привличане на вниманието на женските, използвайки HD макро заснемане и лазерен виброметър, улавяйки забележителния им цветен танц и отличителното барабанене на вибриращите им кореми.“