Реймон Депардон

Реймон Депардон: „Ако искаш да си фотограф, трябва да обичаш самотата“

“Започнах с фотожурналистика, но винаги съм бил привлечен от поезията, политиката и може би от вярата, че фотографията все още може да промени нещата.”

Това споделя един от най-популярните френски фотографи Реймон Депардон. Той е посветил целия си живот на киното и фотографията, като става известен, след като отразява конфликти на африканския континент, прави невероятни снимки по цял свят, и накрая се завръща там, откъдето е започнал – снимайки идиличните пейзажи на френските села и градските покрайнини.

© Реймон Депардон - Национален парк "White sands", Ню Мексико

Реймон Депардон е роден във Франция през 1942 г. Започва да прави снимки в семейната ферма на 12-годишна възраст. 

© Реймон Депардон - Болница Сан Клементе, Италия
Italy Venice San Clemente hospital2
© Реймон Депардон - Болница Сан Клементе, Италия

След като учи във Вилфранш сюр Сон, през 1958 г. заминава за Париж. Там показва снимки на телетата от фермата на фотожурналиста Луи Фушерон, който го наема за свой асистент.

Lebabib
© Реймон Депардон - Ливан
NIGER. The Bororos "peuls" tribe. 1993. 
NIGER. Near Tahoua.

Known throughout West Africa as nomadic pastoral tribes, where it is important to have the largest livestock herds available in order to have power and authority.The herds and their families move for thousands of kilometers along ancient routes, following waterholes and trading posts as their cattle's lifestyle is bound to the routes where water can be found. These photos are taken in various nomadic camps East of Tahoua.
© Реймон Депардон - Нигер

По това време Депардон се смущава от селските си корени и години по-късно признава колко много съжалява, че никога не е направил добра снимка на баща си. “Не съжалявам за многото снимки на Бриджит Бардо, но ми се искаше да имах хубава снимка на баща си.”, отбелязва с тъга фотографът.

Italy Venice San Clemente hospital6
© Реймон Депардон - Болница Сан Клементе, Италия
Chad
© Реймон Депардон - Чад

Започвайки работа като репортер на 16-годишна възраст, Депардон приема всякакви задачи. През 1960 г. се присъединява към информационната агенция L’Agence Dalmas, а през 1966 г. става съосновател на агенцията Gamma, която се превръща в една от най-големите международни фотоагенции в света.

© Реймон Депардон - Харлем

През 1978 г. Депардон се присъединява към друга световноизвестна агенция, Magnum.

41039182_277626749517243_4200169044130660352_n
© Реймон Депардон
ALGÉRIE. Alger, Square Guynemer, 1961.
© Реймон Депардон - Алжир

Успоредно с фотографската си кариера французинът започва да се занимава и с документално кино. Депардон показва първия си късометражен филм през 1969 г. Днес филмографията му включва десетки филми, включително осемнадесет пълнометражни.

Nuristan Afganistan 1978
© Реймон Депардон - Афганистан
© Реймон Депардон

В своята професионална кариера Депардон посещава много страни по света, сред които Чехия, Чад, Бейрут, Боливия, Етиопия, Колумбия, Чили, Япония, Виетнам, Афганистан, СССР, САЩ, Аржентина,  Италия. Има публикувани общо четиридесет и седем книги.

© Реймон Депардон - Ню Йорк

Докато кино фокусът на Депардон е ясно ориентиран към документалистиката, във фотографията интересът му не се ограничава с една област или тема и работи като репортер, фотограф на знаменитости, военен журналист. Французинът казва, че темата не винаги помага на фотографа и понякога тя може да се усеща като поставени белезници.

© Реймон Депардон - Глазгоу
480810944_9350780941651971_1071683202553446384_n
© Реймон Депардон - Катрин Деньов

83-годишният фотограф и днес продължава да снима, но се е променил. „Станах по-спокоен“, казва той. „Преди, когато бях на 30, никога не бях доволен. Никога не бях щастлив да преследвам реалност, която е по същество неуловима. В един момент трябваше да забавя темпото.“

© Реймон Депардон - Езерото Титикака

Реймон Депардон има изключително чувство за пространство и майсторски предава неговата същност, независимо дали камерата му улавя пустиня или метрополис. Понякога пространството вътре в човека го занимава повече от човека в пространството.