Силна Киномания 2024 – какво ще гледаме?
Броени дни преди старта на Киномания обръщаме поглед към програмата на фестивала, която изглежда наистина впечатляваща и следователно ви препоръчваме да си предвидите много ноемврийски вечери пред големия екран.
Събитието ще бъде открито с най-новия филм на Милко Лазаров, „Стадото“, който идва в България веднага след световната си премиера на престижния фестивал BFI в Лондон и на фестивала CinEast в Люксембург. Макар режисьорът да определя филма си като „най-приказливия“, той отново залага на словесния минимализъм и на интелигентността на зрителя за осмислянето на посланията на филма, който ни пренася в едно село при един баща и неговата дъщеря, различаваща се от останалите хора. А проблемите не спират, когато си различен …
На Киномания ще видим и най-новите филми на Ридли Скот („Гладиатор 2“), Андреа Сегре („Берлингуер. Голямата амбиция“), Шон Бейкър („Анора“), Франсоа Озон („Идва есента“), Пабло Лараин („Мария“), Али Абаси („Стажантът“) и др.
Тази година филмовият фестивал ще премине под знака на музиката. Филмът „Господин Азнавур“ (2024) ще ни покаже по-отблизо живота на френската легенда от първите му стъпки на музикалната сцена през 50-те години до световната му слава. На бурния и трагичен живот на оперната дива Мария Калас, е посветен филмът „Мария“ (2024) с участието на Анджелина Джоли. „Болеро“ (2024) на реж. Ан Фонтейн надниква в интимното пространство на Морис Равел при композирането на едно от най-прочутите музикални произведения. В програмата са включени и документални филми за американския тромпетист и вокал Чет Бейкър и китариста Джо Бонамаса.
За първи път тази година в рамките на Киномания ще има мини фестивал на италианското кино. Най-любопитните заглавия тук са „Берлингуер. Голямата амбиция“ (2024), „Все още има утре“ (2023) и „Моят Марчело“ (2024).
„Берлингуер“ е биографичен филм за секретаря на италианската комунистическа партия Енрико Берлингуер, който се противопоставя на Брежнев. Специално за италианско-белгийско-българската продукция е направена възстановка на Кремъл в Зала 1 на НДК. Черно-бялата лента „Все още има утре“ (2023) е най-касовият филм в Италия за миналата година. Той разказва историята на една жена, живееща с властния си и унижаващ я съпруг и трите им деца, която постепенно започва да осъзнава своето положение и да се бори за утвърждаването си като жена. Плеяда от звезди се включва в жизнерадостния филм-фантазия „Моят Марчело“ на Кристоф Оноре за образа на Марчело Мастрояни сред близките му и в обществото, посветен на Марчело Мастрояни. Ще видим Кристин Деньов, нейната дъщеря от Марчело Мастрояни, Киара, Фабрис Лукини, Мелвил Пупо и др.
Изключително любопитна е и секцията „Скандинавско кино“, в която ще можем да гледаме тазгодишните датска („Момичето с иглата“) и шведска („Последното пътуване“) номинации за „Оскар“, както и норвежката затворническа психодрама „Синове“ (2024).
Традицията за отдаване на почит към класиките в киното продължава и тази година с филмите „Апокалипсис сега“ (режисьорска версия), „Историята на Адел Ю.“ (1975), „Роко и неговите братя“ (1960) „Развод по италиански“ (1961) и българския „Трудна любов“ (1974) на реж. Иван Андонов, от чиято премиера се навършват 50 години.
Продължава и сътрудничеството между Киномания и Френския културен институт. В секцията „Фестивал на френския филм“ франкофоните и любителите на киното ще могат да се насладят на 13 заглавия в различни жанрове.
Програмата на филмите, както и билета за тях, може да намерите тук.
Вижте още
„Слушай музиката!“ – пет дни до началото на RIFE
В сърцето на Родопите, за четвърта поредна година ще се