Осем бижута на София филм фест 2024
28-мият София филм фест върви към своя край. Програмата му продължава до 4 април, а ето няколко филма, които все още можете да видите на големия екран и които ви препоръчваме да гледате:
„Прекрасни дни“ (2023), реж. Вим Вендерс
Щастлив ли е Хираяма – от начина си на живот, от мястото, на което се намира в житейския си път? Това е основният въпрос пред зрителя след края на този бавен, тих, почти съзерцателен филм за чистача на обществените тоалетни в Токио Хираяма (Коджи Якушо). Той води спокоен и подреден живот насред забързания, шумен град и изглежда доволен от живота в своя самотен балон, докато не се случват някои неща, които променят статуквото.
„Чудовище“ (2023), реж. Хирокадзу Корееда
Пъзел! Така може да бъде определен филмът на японския майстор на киното Хирокадзу Корееда. Пъзел от хора, от гледни точки, от чувства и емоции. Историята във филма е съвсем обикновена: една майка забелязва, че синът й започва да се държи странно и естествено насочва вниманието си към неговото училище. От какво е предизвикана промяната у момчето, какво ще направи майката, как ще реагира училището? Майсторски конструираният филм на Корееда показва как думите и делата ни могат да рефлектират върху другите.
„Паднали листа“ (2023), реж. Аки Каурисмаки
Филмът ни пренася в едно неопределено време, в което атмосферата е от 60-70-те години, но героите използват инструменти от по-модерни времена, напр. мобилни телефони. Главните действащи лица са Анса (Алма Пьойсти) и Холапа (Юси Ватанен) – самотни персонажи, които живеят повече от незабележителен и впечатляващо монотонен живот. Те са свикнали със самотата си … до момента, в който се срещат.
„Химера“ (2023), реж. Аличе Рорвахер
Артър (Джош О`Конър) е англичанин. Той пътува с влак в Италия. Сам е, няма багаж, а в очите му блуждае меланхолията. Слиза някъде в италианската провинция, а там го чакат неговите приятели иманяри. Артър има специална дарба да открива артефакти от етруски гробници, с които районът е обсипан. Бизнесът е добър, но Артър е завладян от тъга по своята изчезнала любима. Той често посещава майка й (Изабела Роселини), която е бивша оперна певица и която управлява семейното си женско царство с желязна ръка. Именно там той среща Италия, ученичка на певицата и нейна прислужница. Един много италиански филм с герои, хумор, пейзажи и атмосфера, напомнящи тези от филм на Фелини, който ни превежда през пътя на млад мъж в гоненето на химери и в търсенето на мир със себе си.
В „Ингебор Бахман – пътуване в пустинята“ (2023), Маргарете фон Трота превежда зрителя през едно изследване на драматичното творческо сътрудничество и невъзможната любовна история на австрийската поетеса Ингебор Бахман и швейцарския писател и драматург Макс Фриш. Филмът засяга такива теми като любовта между интелектуалци, творческия блокаж, ролята на жената в света на писаното слово, творческото съревнование, ревността. В ролите на двамата писатели великолепно влизат Вики Крипс и магнетичният Роналд Зерфелд.
„Гондола“ (2023) на режисьора Вайт Хелмер e филм без думи, който разказва историята на две операторки на лифт. Те се влюбват докато управляват кабинките на лифта в отдалечените планини на Грузия. Един филм направен с много фантазия, в който може би основният герой е човешкото въображение.
„Всички сме непознати“ (2023), реж. Андрю Хейг
Драмата на режисьора Андрю Хей пренася зрителя в самотния и изпълнен с мъка и тъга свят на тридесетгодишния лондонски драматург Адам, който започва връзка със своя тайнствен съсед Хари докато се бори със спомените от детството и смъртта на своите родители. Филмът е едно дълбоко прочувствено и емоционално пътешествие в отчуждението, загубата и начинът човек да я превъзмогне. Андрю Скот и Пол Мескал правят незабравими роли с брилянтните превъплъщения като Адам и Хари.
„Пожар“ (2023), реж. Кристиан Пецолд
Леон и неговият приятел Феликс се отправят към отдалечена вила близо до балтийското крайбрежие, за да работят – първият върху романа си, а вторият – върху портфолиото си с фотографии. Там двамата срещат Надя, която е наела стая във вилата и спасителя Девед. Неочакваното присъствие на Надя и Девед нарушава плановете на двамата младежи да се отдадат на концентрирана работа. Емоциите в четворката непрекъснато нарастват, гората около тях е обхваната от пожар и става все по-горещо както в пряк, така и в преносен смисъл.