Норман Фостър се прекланя пред изкуството на автомобилния дизайн с впечатляваща изложба в Гугенхайм
Повече от 3 месеца посетителите в музея Гугенхайм в Билбао се наслаждават на една прелюбопитна изложба, отдаваща почит на творческите измерения на автомобила и автомобилния дизайн. Не по-малко интересен е фактът, че неин куратор е световноизвестният британски архитект Норман Фостър, който е страстен любител на колите и техен колекционер. В експозицията „ Движение: автомобили, изкуство, архитектура“ са изложени 38 коли, осем от които са част от личната колекция на архитекта.
Изложбата заема цял един етаж от музея, проектиран от друг известен архитект, Франк Гери. На нея са представени автомобили от 20-ти и 21-ви век, а също и архитектурни и други произведения на изкуството, засягащи темата за скоростта и движението. Сред автомобилите, които могат да бъдат видяни, са Volkswagen Beetle от 1951 г., оригинален Mini Cooper, Bugatti Type 57SC Atlantic 1936 г., спортен Mercedes AMG Formula OneW11 EQ Performance от 2020 г., Ferrari 250 GTO, Chrysler Airflow от 1934 г., Jaguar E-Type от 1961 г., Dymaxion Car 4 от 2010 г. и др. Интересен е и най-ниският автомобил в света – концептуалният спортен модел Lancia Stratos Zero.
Фостър, един от най-известните британски архитекти, сам се свързва с музея Гугенхайм с предложение да се направи такава изложба, като това е неговият начин да сподели личната си страст към автомобилите и възхищението си от дизайнерите, проектиращи визията им. „Винаги съм бил привлечен от дизайна на локомотиви, самолети, автомобили и съм имал честта да пилотирам множество различни самолети, хеликоптери, самолети с двигатели, реактивни самолети, да управлявам най-разнообразни транспортни средства“, споделя Фостър при откриването на изложбата.
Норман Фостър работи в тясно сътрудничество с изследователи, консултанти и производители на водещи автомобилни марки, но има пълна свобода при избора на автомобилите, които да бъдат представени по време на изложбата.
Експозицията е подредена хронологично. Първата зала е „Начала“, където е представено зараждането на автомобила и автомобилния дизайн. Тук посетителите са посрещнати от автомобили от 20-ти век, включително и първият автомобил Порше, Porsche Phaeton, както и Rolls Royce 40/50 Alpine Eagle от 1914 г. Следват залите “Скулптури“ (в която има само 4 автомобила от най-редките в света и две произведения на изкуството от Хенри Мур и Александър Калдер), ,“Модели“ (макети на коли), „Студио за моделиране с глина“, „Популяризиране“ (различни модели от различни страни, вдъхновени от различни култури), „Спорт“, „Визионери“ (концептуални автомобилни проекти+футуристични картини), „Американа“ (американски коли) и „Бъдеще“. Последната е една от най-големите зали и в нея са изложени архитектурни проекти, включително и студентски, свързани с мобилността в бъдещето. Шестнадесет от водещите в света международни университети по архитектура и транспортен дизайн са поканени от Фостър да представят своя визия за това как ще изглежда в края на този век придвижването на човека в дома му и извън него.
За да е пълно преживяването, експозицията има и много интересна звукова екстра, а именно преди влизането в последната зала „Бъдеще“, посетителите минават през коридор, в който са съпроводени от звука на транспортните средства през годините – от галопирането на конете до запалването на двигателя и профучаването на колите.
Голямата цел на британския архитект е да покаже, че трансформацията на автомобила е неразривно свързана с развитието на изкуството и архитектурата и че различните дисциплини са взаимосвързани. Норман Фостър споделя, че експозицията е насочена към две големи теми: красотата и технологията, които „понякога незабелязано се превръщат в едно транспортно средство, а друг път сякаш се разделят“.
Изложбата може да бъде разгледана до 18 септември 2022 г.
Вижте още
Как един архитект превърна циментова фабрика в свой дом и студио
През 1973 г. арх. Рикардо Бофил попада на стара, все още ра