Лий Бонтекю – американката, чиито творби отхвърлят категоризацията
Лий Бонтекю е една от най-значимите фигури в модерното изкуство и представителка на художествените направления „абстрактен експресионизъм и „абстракционизъм“. През целия си творчески път тя страни от мейнстрийм изкуството, което не й пречи да се превърне в един от най-успешните и влиятелни творци на следвоенното американско поколение.
Лий Бонтекю е родена през 1931 г. в Провидънс, Роуд Айлънд, САЩ. От 1952 г. до 1955 г. учи скулптура в известното училище Art Students League – Ню Йорк, а след това усвоява тънкостите на заваряването в Училището по рисуване и скулптура „Skowhegan“ в Мейн. Обучава се и една година в Рим. От 1971 г. до 1991 г. е преподавател в Бруклинския колеж в Ню Йорк.
Лий Бонтекю пробива на арт сцената през 1959 г., когато излага веднага разпознаваемите си, запомнящи се и невиждани дотогава творби във влиятелната галерия Лео Кастели в Ню Йорк (тя е една от първите, и всъщност малко жени, които излагат свои творби в тази галерия).
Мащабните й стенни произведения са сглобени от индустриални материали – конвейерни ремъци, части от сешоари, замърсени ламаринени парчета и заварени стоманени рамки.
Първоначално конструкциите на Бонтекю приемат органичните форми на фантастични птици и животни преди американката да разработи своята по-абстрактна и наподобяваща машини естетика. Скоро след това тя започва да добавя в центъра на своите релефни произведения дупки с различен размер и обшити с тъмно кадифе, които пронизват като куршуми произведенията й и будят любопитство и спекулативни интерпретации на значението им.
Огромните енигматични триизмерни творби на Бонтекю не могат да бъдат категоризирани нито като скулптури, нито като картини тъй като притежават уникалното качество да съдържат в себе си и от двете.
Творчеството на американката варира от мрачни, драматични абстрактни конструкции до по-меки, прозрачни природни форми, като винаги предизвиква широк спектър от емоции.
През 70-те години Лий Бонтекю се отдръпва от прожекторите и в продължение на три десетилетия работи в провинцията в Пенсилвания.
Появява се отново през 2003 – 2004 г. с мащабна ретроспективна изложба на нейното творчество, организирана съвместно с Музея за съвременно изкуство в Чикаго и Музея „Хамър“ в Лос Анджелис.