Кристофър Ишъруд – визионерът зад „Самотен мъж“ и „Кабаре“
„Това, което исках да направя, беше да вляза в главата на един човек, изцяло, за един ден, и да покажа всичко, което той мисли и чувства.“ Това споделя за своя емблематичен роман „Самотен мъж“ английският писател Кристофър Ишъруд, 120 години от рождението на когото отбелязваме днес. Дълбокото вникване в човешкото преживяване е това, което прави творчеството му толкова ценно и трайно. Способността на Ишъруд да вижда отвъд повърхността, да изследва дълбините на човешкото състояние, е това, което го прави мощна литературна сила, превръщаща обикновеното в необикновено.
Романът „Самотен мъж“ улавя един ден от живота на професор, скърбящ по своята изгубена голяма любов. С изключителна емоционална наситеност и съпричастност Ишъруд въвлича читателя в душевното състояние на професора, а романът му се превръща в майсторско изследване на темите за идентичността, загубата и устойчивостта. През 2009 г. излиза филмова адаптация на романа под режисурата на модния дизайнер Том Форд, за когото това е режисьорски дебют.
Филмът, с участието на Колин Фърт като професор Джордж Фалконер , е не само верен на духа на книгата, но и се отличава с брилянтен визуален стил като цветовата палитра е избрана много внимателно, за да отрази емоционалното състояние на Джордж: неговата безгранична тъга, моментите на свързаност с друго човешко същество, както и тези на емоционално пробуждане.
Друго произведение на Кристофър Ишъруд, което по-късно вдъхновява един истински киношедьовър, е сборникът с разкази „Берлински истории“, в които главно действащо лице е Сали Боулс. У нас сборникът излиза именно под названието на филма – „Кабаре“, в който Лайза Минели влиза в ролята на емблематичната литературна героиня. Сборникът е мощна хроника на един свят, който се люлее на ръба на катастрофата. Случващите се в здрача на Ваймарската република, истории въвеждат читателя в едно жизнено, но обречено общество, уловено през очите на алтер егото на автора, на необвързания, но дълбоко наблюдателен разказвач. Макар и не съвсем верен на замисъла на Ишъруд, филмът „Кабаре“ обезсмъртява тези истории, темите в които си остават актуални и днес.
Интересно е да се отбележи, че връзката на Кристофър Ишъруд с киното не е само тази на автор, чиито произведения са адаптирани за екрана. Той е и сценарист в Холивуд през 40-те и 50-те години на миналия век. Сътрудничейки си с режисьори като Винсенте Минели и Джордж Кюкор, Ишъруд внася своя разказвателен талант във филми като „Великият грешник“(1940) и „The loved one“ (1965). Неговото разбиране за адаптирането на литературни произведения във филми е израз на по-широката му философия: „Камерата не трябва да зачита стандартите на печатната страница. Обективът има свой собствен глас.“, заявява британският автор.
Роден на 26 август 1904 г. в Чешър, Англия, животът на Ишъруд е завладяващо пътешествие през континенти и култури. След като напуска Кеймбридж без диплома, той се премества в Берлин, където става част от оживения културен живот на града. Преживяванията му в Берлин не само вдъхновяват „Берлински истории“, но и оформят доживотния му интерес към изследването на проблемите на идентичността и принадлежността. По-късно той се установява в Съединените щати, където става ключова фигура в движението за правата на хомосексуалните и продължава да пише романи, есета и мемоари, които предизвикват и оспорват обществените норми.
Вижте още
Джонас Гуангуа – една легенда на южноафриканския джаз
Джонас Гуангуа (1937-2021) e легендарен южноафрикански тром
Театърът „Стив Джобс“ – едно инженерно бижу
Днес се пренасяме в Калифорния, в централата на Епъл, „
„Полята“ на Антъни Гормли – да твориш за и с хората
„Полята“ е серия сътрудничества на известния британс