![Орфизъм](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/2023/11/Orphism_MAIN.jpg)
Какво е орфизъм в изкуството?
През 1912 г. по време на изложба на „Група Пюто“ (известна още като „Златната секция“ – група от художници, скулптури, поети, свързване с кубизма) френският поет Гийом Аполинер разграничава два вида кубизъм: научен и орфически.
![Sonia_NoshtenPolet Sonia_NoshtenPolet](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Sonia_NoshtenPolet-qfkyu50pkg4mzvjpl27f2ypa1qp11th9eqh46k6irk.jpg)
![kupka-katedrala kupka-katedrala](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/elementor/thumbs/kupka-katedrala-qfkyu19ct3zhpfp670kwsznfo77k712c27v69gc3gg.jpg)
Защо Аполинер използва точно този термин остава частично загадка. Едно от предположенията е, че за него живописта на художниците-новатори наподобява на музиката на Орфей, който със звучите на своята лира можел да раздвижва камъни, да усмирява вълни, да омагьосва животни и растения.
![Robert-Ednovremeni Kontrasti – Slunce i Luna 1912 Robert-Ednovremeni Kontrasti - Slunce i Luna 1912](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Robert-Ednovremeni-Kontrasti-Slunce-i-Luna-1912-qfkywijvhelvktzhfo0djz05xwx8nemos1rgqwmh9s.jpg)
![Robert_Delaunay,_1913,_Premier_Disque Robert_Delaunay,_1913,_Premier_Disque](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Robert_Delaunay_1913_Premier_Disque-qfkywhm1akkl980ul5lqzh8pcj1vfpiyfx3z9mnvg0.jpg)
Орфизмът или орфическият кубизъм е течение в кубизма, което се концентрира върху чистата абстракция, ярките цветове и геометричните форми. То е повлияно от фовизма и теоретичните трудове на художника Пол Синяк, библиотекаря на Сорбоната Шарл Анри и химика Мишел Йожен Шеврьол, който изследва човешкото възприемане на контрастни цветове.
![Sonia-1 Sonia-1](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Sonia-1-qfkyzdy3s4sv9hco24uznvbt6cxk3pm18q4snva4aq.jpg)
![Robert-Chervenata kula1911-1923 Robert-Chervenata kula1911-1923](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Robert-Chervenata-kula1911-1923-qfkyz98wtymfnfjhtktuteii7fkq183dk2vd9hh35u.jpg)
Орфизмът се смята за ключов елемент на прехода от кубизъм към абстрактно изкуство. Неговите най-видни представители са Франтишек Купка, Робер Делоне и неговата съпруга Соня Делоне, които по време на монохромния период на кубизма отново вкарват в него цветовете.
![Sonia_Ryhtum Couleur 1939 Sonia_Ryhtum Couleur 1939](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Sonia_Ryhtum-Couleur-1939-qfkz1x4imrszpeh5f40sxm80m9x3vbvldhxkk7ecm6.jpg)
![Rober=Rythum 1938 Rober=Rythum 1938](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/elementor/thumbs/RoberRythum-1938-qfkz1ub029p4qkl8vksx84xmu4b088ked3z44dij4u.jpg)
За тези творци изкуството е обединяване на чувство и цвят. Орфистите отдават по-голямо значение на чувството, което постигат чрез фокусиране върху формата и цвета за изобразяването на разпознаваеми обекти.
![Sonia-SednalaPortugalka1916 Sonia-SednalaPortugalka1916](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Sonia-SednalaPortugalka1916-qfkz4sio3r3t3cs5daxwyzkskswo1rb2ptz7lin3po.jpg)
![](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/2023/11/Sonia_Pazar-v-Minio.jpg)
Въпреки че Гийом Аполинер за първи път използва термина „орфизъм“ по отношение на чистото рисуване на Франтишек Купка, основните фигури на това движение са сем. Делоне.
![](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/2023/11/Robert-LaVille-De-Paris-1910-1912-1024x682.jpg)
Силното влияние на Робер е свързано със смелата употреба на цветове и подчертаната му любов към експериментирането с дълбочината и тона на картината.
![Sonia_Ryhtum Couleur 1959 Sonia_Ryhtum Couleur 1959](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Sonia_Ryhtum-Couleur-1959-qfkz7i9yrrxndc3vxgq8cjheu7nfrp7w4j8pja0rmw.jpg)
![](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/2023/11/Sonya-Rythum1938.jpg)
Соня Делоне пък става първата художничка която приживе има ретроспективна изложба в Лувъра през 1964 г. През 1975 г. става носител на Ордена на Почетния легион на Франция. Соня Делоне е родена в Градизк, днешна Украйна. Получава образованието си в Руската империя и в Германия, а по-късно се мести да живее и работи във Франция, където остава до края на живота си.
![](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/2023/11/Sonia-2-1024x573.jpg)
За съпруга си Соня казва, че в него е намерила „поет, който пише не с думи, а с цветове“. А началото на орфизма, когато той все още няма свое название, Соня поставя докато шие одеялце за сина им Шарл. Правейки го, тя използва геометрични форми и ярки цветове. За одеялцето, художничката разказва „Около 1911 г. в мен се зароди идеята да направя сина си, който току що бе роден, одеяло, в което има текстилни парчета, каквито съм виждала в къщите на украинските селяни. Когато то беше завършено подредбата на парчетата ми напомняше на кубистките идеи и тогава ние (с Робер) опитахме да приложим същия процес по отношение на други предмети и на картините“, спомня си Соня.
![](https://antrakt.bg/wp-content/uploads/2023/11/MatraM530_SoniaDelaunay-1024x768.jpg)
Вижте още
Нино Чакветадзе: когато детството не си отива
В детството приказките са непрекъснато с нас, но след г