„Домът на паметта“ е експериментален проект на жилище в Сингапур. Той е дело на шанхайското архитектурно студио Neri & Hu. Сградата с необичайно голям покрив и фасади, напълно лишени от прозорци, привлича вниманието още от улицата.
Собственици на дома са членовете на голямо семейство, в което има представители на много поколения. Те искали да създадат по-просторен дом, който обаче да им напомня на отличаващия се със скатен покрив дом от тяхното детство.
Работейки над проекта Линдън Нери и Росана Ху, основатели на известното студио Neri & Hu, стъпват върху идеята за колективната памет. Двамата дълго изучават семейните истории, в опит да разберат как паметта и съжителството могат да повлияят на устройството на дома.
В „Дома на паметта“ има два етажа. Първият е вдъхновен от традиционната китайска архитектура и е организиран около вътрешен двор с малка градина, посветен на майката на клиентите. Оттук идва и наименованието на къщата.
На първия етаж са разположени общите помещения (кухня, столова, дневна), в които членовете на семейството общуват и взаимодействат помежду си. Целият периметър на този етаж е с панорамно остъкление. По този начин архитектите се опитват да свържат вътрешното пространство не само с дворчето, но и със заобикалящата дома градина.
За разлика от първия етаж, който е максимално открит както отвън, така и отвътре, вторият е изолиран. Тук се намират спалните на членовете на семейството, които разполагат с малки прозорци. А за да има повече светлина в тях, архитектите създават необичайни светлинни люкове, обърнати към вътрешния двор.
Така всъщност в изпъкващия покрив са побрани и „скрити“ всички лични помещения и отвън постройката запазва вида на едноетажно бунгало с подобен на шатра покрив.
За интериора в дома Neri & Hu използват бетон. Плъзгащите се врати на първия етаж пък осигуряват възможност за непрекъснато проветряване на помещенията и осигуряват директен излаз към вътрешния двор и градината около къщата.
„Домът на паметта“ може да се похвали с много симетричен дизайн. Пасажите, свързващи различните помещения на първия етаж оформят кръг, който огражда дворчето. Извитите коридори създават една непрекъснатост, подчертаваща сакралния характер на двора-мемориал.