Последната „калинга“ татуистка украси корицата на списание „Вог“
Подобно на всички други деца от племето бутбут, като дете Уанг-од играе сред оризищата на планинската провинция Калинга във Филипините. По-късно тя сади и събира ориза, грижи се за животните, занимава се със земеделска дейност, влюбва се. Но животът й отрежда един ден да попадне сред най-известните и почитани личности във Филипините.
Уанг-од принадлежи към семейство от мамбабаток майстори – това са почитани татуисти, които рисуват татуировки върху членове на племето, отличили се с храброст или защитили племето от външни врагове. Уанг-од получава първата си татуировка когато е на 15 години от мамбабаток майстор от друго село в родната й провинция Калинга. Тя обаче научава това изкуство от баща си, който започва да я учи на тънкостите на занаята, когато Уанг-од става на 18 години.
Традиционно само мъже имали право да са татуисти, но заради неоспоримия й талант, баща й прави изключение и я въвежда в тайнствата на татуирането. Въпреки нарушаването на традицията племето приема решението на баща й и младата филипинка започва да практикува престижния занаят. Всеки мотив, който тя създава, има определено символно значение в мамбабаток културата.
Племената от Калинга са известни с това, че никога не се поддават на колонизацията. Но с времето реалността на глобализацията и модернизацията води до избледняването на традициите, включително и тези на татуирането. Като млада Уанг-од татуира смели бойци и воини, които носели скалповете на враговете. Днес обаче тях вече ги няма и Уанг-од татуира стотиците туристи, които се стичат от цял свят, за да се видят с нея и да се сдобият с традиционната и по-болезнена от другите татуировка „калинга“. През годините татуира и много жени от своето племе, като тези татуировки са символ на красотата и богатството на съответната жена.
Тялото на Уанг-од е изрисувано с най-различни татуировки. То е като платно, на което се вижда историята на нейното племе. Ръцете, гърба и гърдите й са татуирани с красиви и сложни фолклорни мотиви, показващи промяната в племенния й статус през годините, както и със символи за защита и различни магични елементи. На дясната й китка специално място е запазено за голямата й любов от младините й, когото губи на 25 години. Тогава Уанг-од дава обет за безбрачие и никога не се омъжва. Така тя няма свой наследник, на когото да предаде традицията на занаята си. Освен това Уанг-од вярва, че ако обучи човек, който няма кръвна връзка с нея, това ще опорочи татуировките.
С десетилетия младото поколение не се интересува от татуирането или продължаването на традициите и така до началото на 21 век, когато интересът към тях се завръща. Вследствие на това, както едно време баща й я е обучил, така Уанг-од започва да предава тънкостите на занаята на свои правнучки (потомци на нейни братя и сестри) и кръвни наследници, като обаче татуировките, които те правят днес не достигат майсторството и сложността на мамбабаток татуировките на Уанг-од.
Днес Уанг-од е на 106 г. Тя е най-възрастната татуистка в света и е считана за единствения жив майстор на традиционните татуировки чрез „калинга“ техника. Само преди дни красивото й набраздено от годините лице се появи на корицата на априлския брой на филипинското издание на „Вог“, предизвиквайки истински фурор и превръщайки я в най-възрастния човек, появил се на корицата на култовото списание.
Вижте още
Уинстън Чърчил: картините на един министър-председател
„Щастливи са художниците, защото те няма да бъдат само
Дукхите – „изгубеното“ племе в Монголия
В един все по-глобализиращ се свят, където вековни трад