21 кино класики с юбилей през 2023 г. – част 1
21. „Джентълмените предпочитат блондинки“ (1953)– реж. Хауърд Хоукс
Във филма по едноименния бродуейски мюзикъл Мерилин Монро и Джейн Ръсел са певици и най-добри приятелки. Те са се отправили към Париж, като едната търси голямата любов, а другата – скъпоценности, диаманти и мъже, които да й ги осигурят. Всички техни действия са зорко наблюдавани от частен детектив …
20. „Инспекторът и нощта“ (1953) – реж. Рангел Вълчанов
Криминалната драма с участието на Георги Калоянчев, Невена Коканова, Стефан Данаилов, Иван Андонов, Константин Коцев е по едноименния роман на Богомил Райнов и потапя зрителя в разследването на отравяне с цианкалий. Докато разследва, криминалният инспектор се среща с хората от обкръжението на мъртвия, някои добри, други – лоши.
19. „Клеопатра“ (1963) – реж. Джоузеф Манкиевич
Епичната историческа драма за борбата на египетската кралица с амбициите на Римската империя, както и за бурната й любов с римския пълководец Марк Антоний е с участието на взривоопасните кино легенди Елизабет Тейлър и Ричард Бъртън. Това със сигурност не е най-добрият филм на никой от двамата, но обичаната история на митичната кралица и звездното участие на най-известната по това време двойка на Холивуд, превръщат филма в един от най-касовите в световен мащаб за цялото десетилетие.
18. “8½” – реж. Федерико Фелини
Чернобелият шедьовър на италианския режисьор, с участието на Марчело Мастрояни, Анук Еме и Клаудия Кардинале, е за творчеството и творческия блокаж, за изкуството и загубата на вдъхновение, за кризата на средната възраст, за борбата между половете, за безсилието, за спомените от детството, за мечтите и фантазиите. Един уморен режисьор е загубил творческата си енергия и покоя на духа си.
17. „Птиците“ (1963) – реж. Алфред Хичкок
Едва ли има човек, който да е гледал този филм и когато чуе грачещо ято птици да не погледне с потрепване към небето. Един смразяващ и вцепеняващ от страх филм, в който различни видове птици необяснимо защо започват да нападат хората в малък калифорнийски град
16. „Амаркорд“ (1973) – реж. Федерико Фелини
Италианско крайбрежно градче от 30-те години на миналия век и носталгичните спомени на един тийнейджър израснал там в тези фашистки години, заобиколен от колоритни, ексцентрични герои.
15 „Голямото плюскане“ (1973) – реж. Марко Ферери
Легендите на италианското и френското кино Марчело Мастрояни, Уго Тоняци, Филип Ноаре и Мишел Пиколи са група приятели, които се събират един уикенд с изричното намерение да умрат чрез преяждане. Филмът, който в началото среща противоречив отзвук, с времето достига култов статус. Той е критикува и осмива потребителското общество, търсещо и искащо повече отколкото му е нужно.
14. „Серпико“ (1973) – реж. Сидни Лъмет
В биографичната криминална драма на режисьора Сидни Лъмет Ал Пачино играе честен полицай от Ню Йорк Франк Сеприко, който разкрива и оповестява за вихрещата се корупция в служебните редици. Очаквано това му навлича гнева на колегите и на системата.
13. „Ужилването“ (1973) – реж. Джордж Рой Хил
Дребен мошеник и стар играч търсят разплата от порочен престъпен бос. Не звучи кой знае колко интригуващо. Когато обаче са добави, че двамата успяват да изплетат една от най-изтънчените интриги в историята на киното, че финалът е с неочакван край и че главните роли във филма се изпълняват от неповторимите Пол Нюман и Робърт Редфорд, това издига филма до една от най-запомнящите се криминални комедийни драми и абсолютна кино класика.
12 „Господин за един ден“ (1983) – реж. Николай Волев
Eдин български кино шедьовър с участието на неповторимия Тодор Колев, който влиза в ролята на бедния селски музикант Пурко. Той има малко имущество и много деца, за които трябва да се грижи и проблеми, с които трябва да се оправя. Една великолепна комедийна драма със сладко-горчив послевкус.
11. „Носталгия“ (1983) – реж. Андрей Тарковски
1+1=1: Това уравнение е изписано на стената на изоставеното място, обитавано от „лудия“ Доменико (Eрланд Йозефсон), когото руският писател Андрей Горчаков среща докато обикаля Италия. Горчаков (Олег Янковски) е там, за да събира сведения за музикант, който е бил крепостен селянин. Този музикант е избягал в Италия, където е станал известен, но после измъчван от носталгия се е завърнал в родината си и останал непризнат, се е самоубил. Единението, единството, кои са болните и лудите, тъгата по миналото и духовната неудовлетвореност са основни нишки във филма, който гениалният режисьор прави малко след смъртта на майка си и който й посвещава.