Ворбериевски гиганти скулптури

Ворбериевските гиганти – между абстрактното и фигуративното изкуство

Френският съвременен творец Ксавие Вейан е известен със своите мащабни скулптури и публични инсталации. През 2020 г. в парк в югозападното предградие на Стокхолм Ворбери са поставени две гигантски негови произведения, които той разработва заедно с дългогодишния си сътрудник, сценографът Алексис Бертран.  „Ворбериевските гиганти“, както са известни, са скулптура в цял размер на брадат легнал и почиващ си на тревата мъж и бюст на жена, която сякаш се е подпряла на маса, докато тялото й като че ли е скрито под нея.

©Andreas Nur

Скулптурите са направени от оцветени в синьо предварително изляти бетонни блокове, съединени на място. Синият цвят не е случаен. Той е избран, за да може фигурите да изпъкват както на фона на белия зимен пейзаж, така и сред зелената трева през пролетта.

©Naima Helen Jåma
©Naima Helen Jåma

По-голямата скулптура, тази на мъжа, е с дължина 19 м, ширина – 9 м и височина – 5 м. На гърдите му е обособена малка платформа.

©Robin Hayes
©Robin Hayes

Фигурата на жената, която изглежда като че ли е потънала в размисли, е с височина 3 м. Тя е поставена на кръгло плато, което е предвидено да става и за сцена.

©Robin Hayes
©Robin Hayes

Така и двете фигури приканват жителите на квартала да си взаимодействат с тях и да организират там различни събития и хепънинги. “Изкуството в публичното пространство не е само представяне на нещо, някаква метафора. То е също така физическо преживяване, много по-силно отколкото в музеите и галериите“, споделя френският творец. 

©Naima Helen Jåma

Проектът на Ксавие Вейан печели конкурс, организиран от градската управа на Стокхолм, и е най-мащабното произведение на изкуството в историята на града, получило най-голямо общинско финансиране.  Създаването на монументалните произведения, които могат да бъдат използвани по различен начин в публичното пространство (напр. като маси, пейки, детска площадка, място за срещи и отдих) отнема 2 години.

Двете фигури могат да бъдат разглеждани като произведения на абстрактното или на фигуративното изкуство, като всичко зависи от гледната точка и от разстоянието, от което се гледат.  

©Andreas Nur