Ули Айгнер порцелан

Порцелановият код: проект „Един милион“

Австрийската художничка и куратор Ули Айгнер започва своя необичаен проект „Един милион“ (Eine Million) през 2014 г. когато наближава 50-ия й рожден ден. Като тийнейджърка тя се  занимава с керамика. Години по-късно решава да се върне към това занимание като този път изработи един милион порцеланови съда до края на живота си.

Безкрайността на проекта ѝ носи чувство за освобождаване. „Обичам да остарявам и да излагам стареенето си на показ чрез работата си.“

UliAigner9

Съдовете са хронологично номерирани от 1 до 1 000 000. Във всяко парче, оформено върху колелото, серийните номера са гравирани във все още мекия порцелан, изпечен при 1300 градуса по Целзий. Всеки съд е уникален, идва с 500 години гаранция, а счупеният запазва номера и мястото си в продължаващата серия.

Семейството на Ули се включва активно в проекта, който постепенно се разраства. Следват много изложби и инсталации, поръчки от цял свят и пътувания през океаните.

UliAigner4
UliAigner3

Проектът на Ули Айгнер има свой сайт. Там всеки съд е показан със снимки в хронологичен ред на цифрова карта на света. Виждат се разпространението, пътищата и местоположението на творбите на Ули с които тя си задава много въпроси: Какво означава да произвеждаме „нещо“ и къде отива то? Производство на изкуство срещу производство на потребителски стоки? Какви форми на плащане има днес? Кой на кого плаща за какво? Какво е стойност, кой я определя и кой колко плаща за едно и също нещо? Какво точно се плаща? Идеални стойности или стойности в употреба, материални ценности? Кое къде и защо си струва повече?

333809543_2511263269049840_4268943207288370233_n
UliAigner-3030

„Чрез моя проект „Един милион“ и чрез документиране на разпространението на порцелановите съдове, се поставя видима следа в глобалното присъствие“, споделя Ули, „Порцеланът е силно концентрирана материя. Сигурността, че можем да направим стока от парче влажна земя, която може да е необходима на всеки навсякъде по света и по всяко време, ни свързва с цялата история на човешкото развитие.“

UliAigner1
UliAigner6

Това, което вълнува Айгнер най-много, не е одобрението от света на изкуството, а безбройните хора, които среща по пътя си в проекта. Тя произвежда всякакви видове чинии, чаши и купи, проектирани така, че всеки и навсякъде да може да ги използва. Понякога приспособява формата към дизайна или историята на региона, към който отива съда, или си сътрудничи с други художници, които добавят свои собствени декоративни елементи.

В „Световна столица на порцелана“ Дзиндъджън в Китай, заедно с местен художник, Ули създава порцеланов монументален съд по свой дизайн – истинско предизвикателство. Произведението е с височина 2,30 м, диаметър 1,20 м и тежи около 800 кг. Чрез изобразения на него залез Ули Айгнер засяга темата за самоубийството, за тези, които са избрали да ни напуснат, като в същото време отдава и почит на онези, които „все още са тук въпреки всичко“.