Църквата „Свети Изкупител“ в Тенерифе с престижна награда за сакрална архитектура
Преди броени дни църквата „Свети Изкупител“ в градчето Сан Кристобал де ла Лагуна на Тенерифе беше наградена с международната награда в областта на религиозното изкуство и архитектурата „Faith & Form”. Това е една от най-старите архитектурни награди, която се провежда ежегодно от 1978 г. Целта й е да се награждават най-добрите произведения на сакралната архитектура сред всички религии.
Църквата „Свети Изкупител“ е дело на родения в Тенерифе, но живеещ от дълги години в САЩ архитект Фернандо Менис. Създаването й отнема над 15 години и съвпада с процеса на преобразуване на квартала, в който се намира. Менис замисля църквата като необходим катализатор на градските и социални промени в района. Тя е едно еталонно пространство сред хаотичната и изгубена градска среда. Църквата е част от комплекс, който включва и обществен център. А самият комплекс представлява четири бетонни обема, като общественият център заема два от тях, а църквата – другите два. Общественият отваря врати още през 2008 г., но завършването на църквата отнема време, тъй като тя се финансира от дарения.
Църквата „Свети Изкупител“ е вдъхновена от геологията на Тенерифе, който е вулканичен остров. Четирите масивни обема, напомнящи големи скали имат груба текстура, която е в контраст с окръжаващите я сгради на жилищния комплекс. Каменистите обеми са разделени от тесни процепи, запълнени със скулптурни конструкции от метал и стъкло, през които прониква дневната светлина. Всеки един от процепите има точно определено място подсилвайки идеята за християнските тайнства. При изгрева на слънцето светлината се процежда през кръст издълбан в стената зад олтара като тук символиката е свързана с пещерата, в която е погребан Исус Христос. Светлината огрява купела за кръщене, а по-късно и изповедалнята.
Основният материал в пространствата е бетонът, който решава едновременно няколко аспекта: външния вид, интериора, структурата, формата, материята и текстурата. Освен че е общодостъпен и изолира добре, Менис използва бетона и заради неговия акустичен потенциал. По отношение на акустиката, Менис използва по два начина бетона: за разпространението на звука той използва повърхността на обикновен открит бетон, а за поглъщането на звука – отново повърхност на открит бетон, който обаче преди това е смесен с леки, порести вулканични камъни.
Църквата „Свети Изкупител“ е строга и изчистена като в нея отсъстват каквито и да било излишни елементи, които да отвличат вниманието от нейната духовна същност. Сякаш пустотата е скулптирана в пространството. Именно балансът на пропорциите между пустотата и строителството са жизненоважните елементи в идентичността на проекта.
Вижте още
Кратка разходка из къщата-музей на Лопе де Вега в Мадрид
Лопе де Вега е едно от най-значимите имена на испанскат
Скулптурните „филми“ на Антъни Маккол
Филм без съдържание, зала без стени, скулптура без маса