Гнездото на Порки Хефър в пустинята Намиб

На отдалечена долина в пустинята Намиб, в рамките на резервата „Намиб Царис“, през 2018 г. се появява една изолирана уникална постройка, която със сламения си покрив и мекото си осветление почти се губи на фона на заобикалящия я пейзаж. Приближавайки се към мястото, само един басейн и няколко слънчеви панела свидетелстват за наличието на хора наблизо. Триетажната постройка, наречена „Гнездото“, всъщност представлява къща за гости, предназначена за любителите на диви и усамотени места, които нямат нищо против вечер около мястото да се разхождат леопарди и хиени. Най-близкият град е на 125 км и единствените същества, осигуряващи компания на гостите, са местните животни и птици.

thenestexteriorshotneuhofnamibia1520

През 2010 г. южноафриканският дизайнер Порки Хефър, за чиито концептуални мебели, вдъхновени от природата и животните, Антракт вече писа (rb.gy/1vw5ot), къмпингува заедно със собственика на резервата в търсене на място, където да построи къща, подобна на мебелите, които прави. Докато двамата кроят щури планове за сградата, Хефър забелязва големите лабиринтоподобни гнезда на птиците от вида „обществен тъкач“. Тези гнезда побират стотици птици, които се „настаняват“ в различни „стаи“. Структурата на гнездата осигурява хладина през деня и топлина през нощта, когато температурите в пустинята падат много.

Порки Хефър решава да последва примера на природата и да изгради къщата на същия принцип като гнездата. Построяването на къщата отнема доста време, както поради факта, че е трудно да се намерят строители, така и заради честите посещения и нападения на местната фауна. В крайна сметка „Гнездото“ е построено от местни занаятчии с местни материали (или поне по-голямата част от него).

Стените и покривът, представляващи корпуса на къщата, са от стомана и тухли, направени от камъни и пясък, събрани от брега на р. Замбези. Покривът, на места спускаш се до долу, е покрит с наплъстена тръстика. Някои от материалите все пак се наложило да бъдат докарани от стотици километри. Подовете и дограмите са от родезийски тик. В оформянето на интериора Хефър се стреми да се придържа максимално към „природната“ логика и използва почти изцяло вградени мебели с отенъци на кафяв и пясъчен цвят, за да създаде място, което сякаш се е разтворило в природата. Освен това Хефър използва принципа на местните птичи гнезда за вътрешна и външна стена, което осигурява климатизацията на сградата. Вътрешните стени също са от наплъстена тръстика, което придава уникална атмосфера на мястото. Тук-там в „Гнездото“ новоизлюпеният архитект разнообразява обстановката с модернистки мебели, като например „потъналият“ диван в хола, който се явява нещо като сърцето на къщата.

-methode-times-prod-web-bin-531b79c2-724d-11e9-a116-49ac88679a93