Вече близо седем години сградата на Филхармонията на Елба в Хамбург, наричана на галено „Елфи“ (използвани са първите две букви на Елба и филхармония), предоставя преживяване за всички сетива. Тя е произведение на изкуството, състоящо се от спираща дъха архитектура, отлична акустика и уникално местоположение.
Швейцарските архитекти Жак Херцог и Пиер дьо Мерон вдъхват нов живот на стар пристанищен тухлен склад от 1963 г., като поставят върху него концертната зала на филхармонията като блестяща корона.
Строителството на сградата започва през 2007 г. и завършва девет години по-късно: през октомври 2016 г. Оригиналната тухлена фасада на склада от 1966 г. е запазена в основата на сградата. Върху нея, лежаща върху собствена основа, е разположена новата структура със стъклена фасада и вълнообразен покрив.
Новата стъклена конструкция наподобява вдигнато платно, вълнà, айсберг или кварцов кристал.
Сградата е проектирана като 26-етажен културно-жилищен комплекс с площ 120 000 кв.м. и около 1000 извити прозорци. Разполага с хотел, конферентен център, ресторант, три концертни зали и търговски център. Дъговиден ескалатор свързва приземния етаж с обществено достъпна платформа за наблюдение с площ от 4000 кв.м., намираща се на 37 м височина и предлагаща невероятен 360-градусов изглед към Хамбург и река Елба.
Голямата концертна зала събира 2100 посетители. Изпълнителните са в центъра на залата като така музиката заема едно наистина централно място. Терасираните редици седалки се издигат в кръг високо около сцената, като никой от зрителите не седи на повече от 30 м от диригента. Това създава изключително усещане за близост до музикалното действие. В допълнение, посетителите могат да се насладят на кристално чистото звучене на всяка нота в залата.
Главният „виновник“ за перфектната акустика е световноизвестния майстор в тази сфера Ясухиса Тойота. Под негово ръководство са поставени 10000 индивидуално оформени гипсокартонени плочи, наречени „Бяла кожа“, които служат за разпръскване на звуковите вълни.
Японецът споделя: „Знам, че съм свършил добре работата си като акустик, когато публиката вече не възприема голямото разстояние до музиката.“
Все още в много концертни зали е табу да се подобрява акустиката с помощта на модерна технология, каквато е обичайната практика в театри и опери. В Голямата зала специалното разположение на местата играе важна роля, а от изпълнителите се изисква да имат добро чувство за пространствена акустика.
Акустиката в залата е толкова изчистена и интимна, че човек може да чуе дори най-меките нюанси и най-фините вибрации на инструментите много ясно дори ако се намира на най-задния ред (особено при по-малка група изпълнители).
Органът на Голямата зала е отражение на идеята за „концертна зала за всеки“: вместо да се извисява високо и недостижимо, той е елегантно вграден в терасите, а докосването е изрично разрешено. Този орган е оптимизиран за музика от 19 век насам и е съобразен с изискванията на съвременната музика.
Рециталната концертна зала, с капацитет 550 души, е предназначена за изпълнение на камерна музика, джаз концерти и рецитали. Третата зала е „Kleinstudio“. Тя е с капацитет 170 души и се използва за образователни дейности.
Официално Филхармонията на Елба е открита през 2017 г., а самият проект дълги години е атакуван в съда и от обществеността заради забавяне на графика, многократно надвишаване на планираните разходи, прекалено чувствителната акустика, при която ясно се чува всяко покашляне, кихане, въздишане или разопаковане на бонбон.
С времето филхармонията като музикален център се превръща в успешна история за Хамбург. От отварянето на залите до днес концертната публика в града непрекъснато нараства, а заедно с нея и абонаментите за концертните серии.
Едни от най-добрите световни изпълнители и местни оркестри и ансамбли изпълняват интерпретации на класически шедьоври, както и съвременна музика от различни култури. Редовно гостуват и големите звезди на джаза.